Typisch Nederlandse ambacht en cultuur
Royal Delft heeft een rijke geschiedenis en is wereldwijd erkend. Het is een eerbetoon aan het Nederlands ambacht en erfgoed. Dit beroemde aardewerk, met het karakteristieke blauw-witte ontwerp, is het symbool van Nederland geworden en belichaamt de essentie van Nederlands vakmanschap.
Als onderdeel van onze missie om zoveel mogelijk Nederlandse musea te ontdekken en ervaren, zijn Noëlle (Ludejo’s social media manager) en ik (Andrew; Ludejo’s mediaproductiemanager) naar de “Porceleyne Fles” in Delft geweest.
KLM en Royal Delft: culturele ambassadeuren voor Nederland
Het Royal Delft Museum stond al ruim 8 jaar op mijn lijst met must see-musea. In 2016 ging ik naar GALA, een lokalisatieconferentie, in New York. Ik vloog met KLM vanaf Amsterdam. Nog voordat het toestel was opgestegen gebeurde er iets dat me het meest is bijgebleven aan die reis. Ik viel als een blok voor het filmpje met de veiligheidsinstructies van KLM.
KLM introduceerde in 2015 een nieuwe veiligheidsvideo. In die video worden meer dan 1000 Delfts blauwe tegeltjes gebruikt, die speciaal voor KLM zijn gemaakt. Van het volledige storyboard van het script zijn handgemaakte Delfts blauwe tekeningen gemaakt en deze zijn geschilderd op tegeltjes. De veiligheidsinstructies zijn vervolgens tegeltje voor tegeltje gefilmd met stop-motion video-animatie. Ik vond deze video echt fantastisch en wilde deze aan iedereen laten zien. Hoe vaak ga je op YouTube op zoek naar een veiligheidsinstructievideo van een luchtvaartmaatschappij?
Ik ben me altijd zeer bewust van symbolen van nationale identiteit. Er zijn bepaalde merken die zich gedragen als (on)officiële vlaggendragers voor het land waar ze vandaan komen. Ikea is Zweeds: innovatief, betaalbaar, stijlvol. Gucci is Italiaans: luxueus, avant-garde, iconisch. Royal Delft is Nederlands: traditioneel, ambachtelijk en kwalitatief goed.
De KLM-veiligheidsvideo benadrukte de gedachte dat Royal Delft wereldwijd een kenmerkend symbool is van Nederlands ambacht en ondernemerschap.
DIY-vakmanschap bij de Porceleyne Fles
Noëlle en ik schreven ons in voor een workshop Delfts blauw schilderen. Toen we aankwamen bij het museum met de prachtige naam de “Porceleyne Fles” was ik nogal verrast dat Noëlle had nagedacht over wat ze op het tegeltje wilde schilderen. Achteraf gezien was dat natuurlijk heel logisch. Maar op dat moment voelde ik me als een kind dat zich totaal niet had voorbereid voor een toets op school. Noëlle had een leuke afbeelding gekozen van Snoopy die naar de sterren kijkt. Als kind vroeg een tekenleraar mij of ik van tekenen hield. Ik vertelde haar dat ik nog geen rechte lijn op papier kon zetten. Zij antwoordde dat juist de meest interessante lijnen een beetje scheef zijn. Mijn handen trillen altijd, dus wist ik al op jonge leeftijd dat ik een carrière als chirurg wel kon vergeten. Maar ook op de tegel konden geen van mijn strepen doorgaan voor een rechte lijn.
De workshopbegeleider (die heel aardig was!) vertelde ons meer dan eens dat er geen herkansingen bestaan bij het schilderen van een tegel. Zodra de kwast de tegel raakt zit je vast aan die markering. Je kunt fouten niet meer uitwissen.
Dit bericht maakte mij alleen maar zenuwachtiger.
Noëlle opperde dat ik juist vertrouwen moest hebben in iedere streek van de kwast.
Het schilderproces: Nederlands ambacht
Ik begon me steeds prettiger te voelen in de ruimte waarin de workshop plaatsvond, die intimiderend genoeg gedecoreerd was met de meest prachtige en gedetailleerde voorbeelden van Delfts blauw aardewerk. De andere aanwezigen (5 Amerikanen, inclusief 1 familie uit Californië, en een paar Nederlandse dames) waren net zo slecht voorbereid als ik.
Maar zodra we onze kwasten en materialen kregen, begon ik te ontspannen. Gelukkig kreeg ik wat hulp in de vorm van een sjabloon. Ook kreeg ik een klein stukje restporselein om op te oefenen. De therapeutische handeling van het gefocust schilderen op een kleine tegel gaf me rust. Het duurde wel even voordat ik doorhad hoeveel water er nodig was om de lichtere tinten te maken, maar nadat ik een beetje had geprutst met de kwasten kreeg ik langzaam de smaak te pakken.
Ik vond het schilderproces enorm rustgevend. Uiteindelijk was ik zeer tevreden met mijn werk en verrast doordat ik haast gehypnotiseerd was tijdens het schilderen.
Eén van de voornaamste redenen waarom wij verschillende musea in het land bezoeken, is om te zien hoe zij audio gebruiken om de bezoekerservaring te verbeteren. Het Royal Delft Museum gebruikt audiotours in het Nederlands, Spaans, Engels, Italiaans, Duits, Frans, Japans en Chinees, die het wereldwijde bereik van het merk Delfts blauw weerspiegelt. Er is ook een tour voor kinderen in het Nederlands en Engels.
Wij hebben niet meegewerkt aan de audio voor dit museum, maar als je meer wilt weten over hoe Ludejo je kan helpen met jouw audio, lees dan ons artikel over podcasts voor musea.
“Haal het goede Delf maar uit de kast”
Een vriend uit Ierland merkte op dat DELF, soms gespeld als delph, een woord is dat in Ierland vaak gebruikt wordt voor aardewerk en serviesgoed. Als er belangrijke visite langskomt, zal je moeder roepen “haal het goede Delf uit de kast”. Diarmaid O’Muirithe gaf uitleg over de etymologie van “Delf” of “Delph” in een artikel in de Irish Times.
“De oorsprong ligt in de Nederlandse plaats Delf, nu Delft, dat sinds het begin van de achttiende eeuw bekend staat om hun servies. De douaniers maakten zich zorgen over ‘bepaalde goederen die “Delphware” werden genoemd en vervalst porselein dat vanuit Nederland kwam’.
Delf (de “t” werd zonder goede reden aan de stadsnaam toegevoegd in het Middelnederlands) werd genoemd naar de delf of gracht, zoals de hoofdgracht in Delft nog steeds bekend staat. Middelengels gebruikt delf voor een greppel, vanuit het Oudengelse daelf trench, ditch, quarry dat voortkomt uit gedelf, digging, digging, ditch uit delfan, delve of dig.”
Wereldwijde erkenning en symboliek
Royal Delft’s internationale bekendheid is niet alleen gebonden aan het esthetische aspect; het belichaamt de ziel van de Nederlandse cultuur en het ondernemerschap. Zoals iconische merken zoals Guinness Ierland kunnen vertegenwoordigen (ook al is het nu in handen van het Britse bedrijf Diageo), zo is Royal Delft de culturele ambassadeur voor Nederland. Het belang van een tastbaar symbool als Royal Delft mogen we niet onderschatten. In een gemondialiseerde wereld, waarin ieder land hun unieke identiteit wil delen, zijn deze symbolen bakens van culturele trots en tradities.
Ludejo: vakmanschap in communicatie
Ludejo vindt zijn oorsprong in Nederland en streeft ernaar om de tradities en ambacht van Royal Delft te evenaren. Met een focus op Nederlandse vertalingen en audioproducties, levert Ludejo niet alleen taalkundige nauwkeurigheid, maar ook een diepgaande kennis van de Nederlandse cultuur. Zoals Royal Delft een rol heeft in het symboliseren van het Nederlands erfgoed, zo streeft Ludejo ernaar om Nederland te vertegenwoordigen op het gebied van talige communicatie. Vakmanschap, of het nu aardewerk of dichtkunst is, slaat een brug tussen culturen en stimuleert een diepere waardering voor diversiteit.
Royal Delft is meer dan een merk voor aardewerk, het belichaamt de ziel van Nederlands ambacht en erfgoed. Bij Ludejo bieden we onze eigen vorm van ambacht op het gebied van taal en audioproducties. We halen inspiratie uit de voortdurende erfenis van Royal Delft.
Als je een keer iets “echt Nederlands” wilt ervaren (waar je misschien ook gehypnotiseerd wordt), dan raad ik je aan om een workshop Delfts blauw schilderen te doen bij de “Porceleyne Fles”.